Aviacija visų pirma yra apie saugumą. Visi orlaivių protokolai, įranga, medžiagos yra sertifikuojamos, siekiant išvengti incidentų ir sumažinti jų žalą.
Visgi, prie Vilniaus oro uosto nukritus Ispanų oro linijų SWIFT air operuojamam Boeing 737 orlaiviui (registracijos ženklas MC-MFE), aukų išvengti nepavyko – pranešama apie vieno piloto mirtį, kitų įgulos narių sužeidimus.
Laimingo atsitiktinumo dėka arba pilotų veiksmų dėka (kol kas aplinkybės tiriamos), pavyko išvengti aukų ant žemės, tačiau nukentėjo gyventojų turtas. Pagal išankstinius pranešimus, lėktuvas nukrito šalia gyvenamojo namo, kuris po smūgio užsidegė.
Pats orlaivis yra sudužęs nepataisomai, informacija interneto portaluose jau atnaujinta – nurodant, kad orlaivis nurašytas 2024-11-25. Krovinys išsibarstęs plačiu perimetru aplinkui, tad, matyt, galima konstatuoti ir krovinio praradimą.
Žalos atlyginimo klausimus aviacijos teisėje reglamentuoja tarptautinė Monrealio konvencija
1999 m. Monrealio konvencija nustato oro linijų atsakomybę keleivių mirties ar sužalojimo, taip pat bagažo ir krovinio vėlavimo, sugadinimo ar praradimo atvejais. Ši konvencija yra sukurta kaip viena universali sutartis, reglamentuojanti oro linijų atsakomybę visame pasaulyje.
Konvencija 2001 m. ratifikuota Europos Sąjungos vardu, tačiau 2004 m. ją atskirai ratifikavo ir Lietuva.
Reikia pažymėti, kad Monrealio konvencija yra taikoma tik komercinei aviacijai ir neapima valstybės vardu vykdomų skrydžių.
Nukentėję asmenys
Šio incidento atveju galima numatyti tokį nukentėjusių asmenų ratą:
Kadangi aviacijos veikla yra susijusi su padidinto pavojaus šaltiniais, oro linijų atsakomybė yra privalomai draudžiama pagal ES reikalavimus, privalomas civilinės atsakomybės draudimas priklauso nuo operuojamų orlaivių tipo ir siekia apie 700 milijonų JAV dolerių.
Žalos dydžiai pagal Monrealio konvenciją
Darant prielaidą, kad incidentas įvyko dėl techninio orlaivio gedimo, įgulos netyčinės klaidos ar oro sąlygų, t. y. atmetus teroro akto, tyčinių veiksmų versijas, atsakomybė bus taikoma oro skrydžių bendrovei pagal Monrealio konvencijos nuostatas.
Aktualūs šie atsakomybės limitai nukentėjusiųjų grupėms:
Žuvusio piloto artimieji, sužeisti pilotai ir įgulos nariai
Kadangi įgulos nariai nėra „keleiviai“ Monrealio konvencijos prasme, oro linijų atsakomybė bus taikoma pagal ES ir nacionalinės teisės nuostatas (šiuo atveju – Ispanijos, ar kitos, pagal kurią įgula buvo įdarbinta). Paprastai, įgulos nariai būna papildomai apdraudžiami oro linijų bendrovės pasirinktoje draudimo įmonėje.
Apgadinto turto ant žemės savininkai
Apgadinto turto ant žemės savininkai turi teisę į tiesioginių nuostolių atlyginimą ir taip pat neturtinės žalos atlyginimą Lietuvos įstatymų nustatyta tvarka. Toks ieškinys dėl žalos atlyginimo būtų nagrinėjamas Lietuvos teismuose – pagal žalos padarymo vietą.
Apgadintos antžeminės infrastruktūros (kelio, ženklų) valdytojas
Jei incidento metu buvo apgadinta infrastruktūra – keliai, kelių ženklai, tokiu atveju kelio valdytojas (pvz. savivaldybė) galėtų reikalauti patirtos žalos atlyginimo remonto išlaidoms kompensuoti. Toks reikalavimas taip pat būtų nagrinėjamas Lietuvos teismuose.
Orlaiviu gabento krovinio savininkas
Orlaiviu gabento prarasto krovinio savininko interesai bus apdrausti oro skrydžių bendrovės ir maksimali atsakomybės suma pagal Monrealio konvenciją (22 str.) bus 17 SDR vientų (1 SDR = 0,8 EUR) už 1 kg krovinio svorio.
Tačiau atsakomybės apribojimai netaikomi, jeigu įrodoma, kad žala buvo padaryta dėl vežėjo ar jo darbuotojų arba atstovų veikimo ar neveikimo, ketinant padaryti žalą arba dėl neatsargumo bei žinant, kad ši žala greičiausiai bus padaryta.
Tačiau reikia pažymėti, kad be oro vežėjo atsakomybės krovinių savininkai ar ekspeditoriai dažnu atveju draudžia krovinį turto draudimo, pagal kurį jiems turėtų būti atlyginama visa prarasto krovinio vertė.
Orlaivio (variklių) savininkas / finansuotojas
Orlaivis / varikliai yra negrįžtamai prarastas, tad jo „draudimo vertė“ turėtų būti išmokama orlaivio savininkui.
Oro skrydžių bendrovė SWIFT Air
Oro skrydžių bendrovė galimai patirs įvairių nuostolių, kurie galimai bus apdrausti papildomai. Tikėtina ir įtaka verslo pertraukiamumui, užsakymų atšaukimui, nes orlaivio incidentas yra rimta reputacinė rizika kiekvienai skrydžių bendrovei.
Keleiviai, oro skrydžių bendrovės, kurių skrydžiai buvo atšaukti ar atidėti laikinai uždarius Vilniaus oro uostą dėl incidento
Dėl incidento kelioms valandoms buvo uždarytas Vilniaus oro uostas, tad galėjo vėluoti skrydžiai. Tačiau kompensacijoms keleiviams dėl skrydžių vėlavimo nepriklausys, kadangi oro uostas buvo uždarytas dėl išskirtinių aplinkybių.
Parengė
AVERUS advokatė, vadovaujančioji partnerė, aviacijos teisės ekspertė