LT EN RU
Mokestiniai ginčai: ką gali iš savo pusės padaryti verslas ir ką – muitinė
2022 / 10 / 26

Mokestiniai ginčai su muitine kartais gali trukti ir šešerius metus bei kainuoti verslui tūkstančius eurų, o muitinei – lemti bereikalingai apkrautus tarnautojus. Pasak mokestinių ginčų eksperto Jono Sakalausko, tai kyla iš neteisingo abiejų šalių požiūrio į viena kitą – užuot matę bendrą interesą, kiekviena pusė tikisi laimėti kitos sąskaita.

Tiek muitinė, tiek verslas turi mažiausiai vieną bendrą interesą. 

„Abi pusės suinteresuotos, kad ginčas būtų išspręstas kuo operatyviau ir kuo mažesniais kaštais – ir finansų, ir žmonių laiko atžvilgiu“, – sako advokatas Jonas Sakalauskas, AVERUS partneris ir mokestinių ginčų ekspertas bei Lietuvos muitinės praktikos asociacijos pirmininkas. 

Deja, kaip mato iš savo daugiau kaip 10 metų praktikos šioje srityje, ginčai su muitine gali trukti net ir kelerius metus ir siekti kartais kelis šimtus tūkst. eurų. 

Pusė apskųstų muitinės sprendimų – pakeičiami ar panaikinami

Pagrindinis dalykas, lemiantis ginčų kiekį ir neefektyvumą juos sprendžiant, pasak eksperto, tas, kad abi pusės nesikalba. Nesikalbėjimo rezultatas – Muitinės departamentas dėl ginčo esmės panaikino ar kitaip modifikavo pusę apskųstų teritorinės muitinės patikrinimo ataskaitų. 

„Įsivaizduokite, kad teritorinė muitinė yra gydytojas ir kone pusė jo diagnozių – netikslios. Muitinės atveju, taip yra ne todėl, kad prasta kompetencija – tai rodo, kad gydytojas nesikalba su pacientu, nesistengia išsiaiškinti visos situacijos, nepasako, kokių duomenų jam reikia teisingai „diagnozei“ nustatyti“, – ginčų su muitine statistiką komentavo J. Sakalauskas.  

Didžiausias verslo šansas laimėti ginčą – iki teismo 

Verslas iš savo pusės taip pat padaro ne viską ir nuvertina proaktyvios komunikacijos su muitine svarbą.

„Iš verslo pusės – būtina proaktyviai komunikuoti, bendradarbiauti, teikti visą reikalingą informaciją. Be to, itin svarbu, vos gavus pranešimą iš muitinės, pasitelkti asmenį turintį būtent muitinės arba muitų teisės kompetenciją. Tai kritinis momentas, nes šiame etape didžiausias šansas laimėti ginčą – mat teisme, remiantis esama statistika, 92 proc. tikimybė, kad ginčą laimės Muitinės departamentas“. 

Pasak advokato, dažnu atveju dėl muitinei pateikiamų duomenų sprendžia asmenys, kurie neturi kompetencijos muitinės veiklos srityje ir negali laiku identifikuoti aplinkybių, kurios bus svarbios muitinei; negali tinkamai įvertinti patikrinimo ir galimo ginčo su muitine strategijos.

Muitinė turėtų stiprinti savo kaip patarėjo vaidmenį 

Tuo tarpu iš muitinės pusės efektyvesniam procesui, anot eksperto, pasitarnautų jų stipresnis kaip patarėjo ir partnerio vaidmuo. Tai ypač svarbu prekių tarifinio klasifikavimo ar muitinės vertės atveju, kai svarbu tiksliai identifikuoti prekių technines charakteristikas, savybes, sandorio aplinkybes.

„Svarbu, kad muitinė patartų, kokios informacijos jai reikia norint aiškiai suprasti situaciją ir skaidriai pagrįsti išvadas savo ataskaitoje. Atsisakyti formalaus požiūrio, nevertinti informacijos selektyviai, vietoj to veikti kaip patarėjui, kuris suinteresuotas padėti kitai pusei pateikti visą reikiamą informaciją. Čia kaip tango, kur nėra aiškios šokio struktūros: tik įsiklausydami vienas į kitą ir pasitikėdami partneriu galime sukurti šokį“, – linkėdamas abipusio įsiklausymo akcentavo Jonas Sakalauskas. 


Daugiau informacijos:

Jonas Sakalauskas

 

 

 

< Atgal