Lietuvoje registruotos įmonės panaudotos lėktuvams perimti. Šių metų vasario mėn. iš Šiaulių pakilo du „Airbus A340“ lėktuvai ir vietoj skrydžių planuose nurodytų kelionės tikslų Filipinuose ir Šri Lankoje nutūpė Irane, rašo „Verslo žinios“. VŽ analizuojamas atvejis papildo istorijas apie seniai žinomą Irano sankcijų apėjimo metodą.
Lėktuvų ir jų komponentų tiekimas Iranui riboja griežtos JAV sankcijos, nuo 2011-ųjų įvestos dėl šalyje vykdomų branduolinių programų. Draudimų nepaisančios bendrovės gali būti labai greitai eliminuojamos iš pasaulinės aviacijos rinkos.
Kaip akcentuoja aviacijos teisės ekspertė Laura Čereškaitė-Kinčiuvienė, net ir europietiško „Airbus“ neįmanoma pagaminti nenaudojant amerikietiškų detalių.
„Aviacijos sektoriaus įmonės turi atsižvelgti ir į šios valstybės sankcijas, nors jos ir nėra tiesiogiai taikomos įmonėms. Aviacija yra itin globalus verslas, ir retas industrijos žaidėjas apsieina be prekybos su JAV partneriais. Sankcijų pažeidimas gali turėti įtakos įmonių interesams JAV: gali būti sulaikyti mokėjimai ar, ten nuvykus, taikoma administracinė arba civilinė atsakomybė.“
Pasak ekspertės, Europos įmonės orlaivių ir komponentų pardavimo sutartyse yra nusistovėjusi praktika reikalauti garantijų iš pirkėjų dėl ne tik ES, bet ir JAV, Jungtinių Tautų, JK sankcijų laikymosi.
„Tarptautinių sankcijų nesilaikymas gali sužlugdyti aviacijos verslą, nes, patekus į juoduosius sąrašus, daug kas atsisakys bendradarbiauti“, – reziumuoja ji.
Išsamiau skaitykite „Verslo žinios“.